Tuesday, August 3, 2010

Tetibe nak menulis - sekolah time...

aku pon tak tahu nape tetibe nak menulis plak...
maybe takde tempat nak mengadu@meluahkan, so maybe nie cara terbaik kot...
cmner nak mule nie???erm, start ngan sape aku kot...

well, name aku Mohd Akhmal Yusof..umo dh masuk 25thn...10 june lepas..adiah bufday???erm...xder kot.
aku nak mule cter kisah mase kat skola lah...zaman paling syok dlm idop aku...hohoho

skolah rendah kat Sek Ren Keb Seri Bandar...kat Ayer Leleh, Melaka...oppsss, aku org melaka..lupe nak gtau td...seingat aku dari tadika aku dok kat melaka...Taman Seri Duyong..smpi lah skang nie mak ayah aku still dok kat situ...skola rendah aku agak aktif ngan pengakap...smpi g Jambori..best, bercamping ramai2...ingat lagi ms malam suai kenal, tetibe ade acara wat persembahan..tgk skolah2 len mantap2...aku ngan geng2 dh berpeluh jantan dok pk nak persembah ape..cikgu lak xder cakap ape2 pasal acara nie..hampeh...masing2 dok pasang telinge name setiap skola yg disebut...mmg kecut perut...cm pesalah kat kandang mahkamah tggu jatuh hukuman..tggu punye tggu, xder name skola aku disebut...hahaha maknanya xderlah kene wat persembahan...legaaaa..

ms skola pon agak terkenal dikalangan cikgu...ntah sebab ape xtau lak..maybe sbb rajin kot and dapat kedudukan yang baik setiap peksa...byk sebenarnya yang terjadi mase skolah rendah...tulis byk2, ade ker org nak bc nnt??erm, tulis jelah...

tup2, dh UPSR...aku blaja ape ntah, dpt 3A2B...alhamdulillah, syukur...mak ayah pon xbising sgt...klau x, mmg bising tgk dok bergelimpangan depan tv kn...mak ayah aku jenis penting kn akademik..pantang dpt markah teruk2, mmg kene lecture punye...ingat lg mak aku suruh hafal sifir, smpi tertdo2 atas meja..mak aku xpedulik pon...biarlah tdo atas meja smpi sok pg, yg dia tau sifir mau hafal...seksa..nak kuar main, kene bc sifir depan mak..klau sangkut2, jgn harap nak kuar..sedey2..tp habuannye, matematik aku mantap...THANK YOU VERY MUCH MAK...

peksa UPSR dh dpt result, aku dapat masuk skolah Malacca High School...ayah aku cukup suke..aku xpaham gak masa 2..ape yang seronok sgt ntah..bagi aku skolah sume same jer...hurmmm..aku pon troskn pembelajaran peringkat menengah kat skolah 2...masuk kelas 1Biru..kelas first tuuu..hehe bapak aku anto dok asrama pulak...first time berjauhan dr family...

hari pertama, aku buntu...cmner nie???sume org aku tak kenal nie...baju sape nak basuh??makan cmner??mcm2 hal aku pk...tup2, jmpa mmbr skola rendah...seb bek...aku lepak ngan dia jer...tapi celake punye kawan, 1mggu dia keluar...terkontang-kanting aku...petang 2 aku tepon family, mintak amek..tak nak dok asrama dh..hahaha tp family aku tak mau amek...tetap nak aku dok asrama gak...tensen siot..

aku di ajar supaya jangan melawan cakap mak ayah...jadi aku pon turutkan..ble nak basuh baju, aku tepon mak aku...cr syiling nak tepon..hehe tanya cmner nak basuh baju..cmner nak tau baju tu bersih@x...nak pakai sabun ape...bilas bape kali...yelah, basuh pkai tangan...first time lak 2...lame2 aku dh biase ngan sume keadaan kat asrama 2...mcm2 kenangan ade...best, xbest...kene buli senior...tp senior aku masa 2 xbape suke membuli...so, xterasa kene buli pon...kat asrama aku diajar dan belajar macam2..dari segi akademik, pengurusan hidup harian, keagamaan, hidup bermasyarakat, cara menghormati org2 tua, dan cara hidup bersosial...

disebabkn hidup berjauhan ngan family, aku jadi lalai...akademik terabai..byk main punye pasal..padan muke..dari kelas 1, turun kelas no 3...kelas hijau masa tingkatan 2...kecewa gle...ms 2 mak ayah aku jgn ckplah...mmg bising gle...tros xbagi aku dok asrama...aku pulak dh syok gle dok asrama, kene kuar pulak dr asrama...ms 2 mak aku basuh kaw2 punye...org putih kate grounded..ha, cm2 lah..nak g mane pon xleh..kene soal siasat cm penjenayah pulak...balik skolah kene sharp..tepat pd masanye kene smpi umah...perggghhh!!!!
tp aku sedar...tanpa akademik, aku xder ape2...nak harapkan harta family???sorilah, xder langsung.so kene lah aku kumpul harta sendri...hukhukhuk

ms kat 2hijau, kau jd top student...sume paper aku pukul habis...hahaha sbb aku nak naik balik kelas Biru..mmg struggle gler...jadi, smpi akhir tahun, g tgk kat papan kenyataan, name aku naik kelas Biru..yezzaa...hahaha jadi dok 3biru...

~~~~to be continue~~~~

No comments:

Post a Comment